אתה נמצא ב: דף הבית > מאמרים > הרציונל של תוכנית לשיפור הקשב במכון שיר
Share
הרציונל של תוכנית לשיפור הקשב במכון שיר
13/07/2011 19:50

הרציונל של תוכנית לשיפור הקשב במכון שיר

לקוי בקשב (ADHD) היא הפרעה התנהגותית נפוצה, המאפיינת כ- 5%-7% מאוכלוסיית הילדים בארץ ובעולם. ההפרעה באה לביטוי באי יכולתם של הילדים למקד תשומת לב בפעילות מסוימת לאורך זמן, בעיקר כאשר הפעילות אינה די מעניינת אותם. כמו כן הם מקשים לארגן ולהשלים משימה עד תומה. במקרים רבים הלקות מאופיינת גם בהיפראקטיביות או אימפולסיביות המתבטאת בחוסר שקט תנועתי ונטייה להגיב בפזיזות. לפיכך, על אף שהילדים אינם פגועים ברמת האינטליגנציה שלהם, הם מתקשים בלימוד במסגרת כיתתית והישגיהם אינם תואמים ליכולתם האמיתית.

המורים העומדים מול ילדים אלו בתנאים של כיתות עמוסות ומחויבויות רבות כלפי כלל הכיתה, אינם פנויים להתמודד עם מספר קטן של תלמידים הדורשים התייחסות מיוחדת. כתוצאה מכך הם מרגישים דחויים על ידי המערכת ומגבירים את התנהגותם השלילית. לעיתים אף נפגעת תדמיתם החברתית בכיתה והדמוי העצמי והחברתי יורד.

בשנים האחרונות התופעה הולכת וגוברת. הטיפול העיקרי והאפקטיבי הנמצא כיום הוא טיפול תרופתי בריטלין קצר או ארוך טווח ותחליפיו. וכן לאחרונה הוחל בתרופה –קונסרטה אשר טווח ההשפעה שלה הוא ארוך. יותר ויותר תלמידים עומדים מדי בוקר במזכירות בית הספר על מנת לקבל את הכדור היומי שלהם. במקרים רבים ניכר שיפור בהתנהגותם אך עם זאת קיימים חילוקי דעות עקב תופעות הלוואי שמתעוררות בנטילת תרופות פסיכיאטריות אלו לאורך זמן. עיכוב בגדילה, טיקים בפנים ובעיניים, כאבי ראש עייפות הם חלק מתופעות הלוואי הקיימות אך לא הכרחיות.

בשנים האחרונות התופעה הולכת וגוברת בארץ ובעולם וכיום נערך מחקר מקיף על ידי משרד הבריאות האמריקאי בתחום בריאות הנפש (NIMA) הנמשך מספר שנים, ובודק את השפעת הטיפול התרופתי לעומת הטיפול הפסיכולוגי התנהגותי והשילוב ביניהם. התוצאות מתפרסמות בכל שנתיים. המגמה הנראית יעילה ביותר בשלב זה היא שילוב בין טיפולים המאחד נקודות מבט שונות. כלומר, טיפול מערכתי כוללני.

על מנת להגיע לטיפול המתאים ביותר יש לבחון שני כיוונים. האחד הוא בדיקת המקור לתופעה. הבנה עמוקה ויסודית של הסיבתיות עשויה להבהיר את הכיוון הטיפולי. הכיוון השני הוא הבנה מעמיקה יותר של התופעה עצמה. מהו הקשב? מה הוא כולל ומה בדיוק פגוע בלקוי קשב?

במהלך הדוקטורט שלי בדקתי שני כיוונים אלו ולאחרונה בניתי תוכנית טיפולית בתקוה שתוכל לתת מענה לבעיה.

המחקרים בדבר האתיולוגיה והסיבתיות לתופעה כוללים מספר היבטים כמו: סיבות תורשתיות, סיבות ביולוגיות הקשורות לזמן הלידה ולתהליך הלידה וכן סיבות הקשורות לתהליכי ההתפתחות וסביבת הגדילה של הילד. אורח החיים והתרבויות השונות אף הן משפיעות. הגעתי למקנה כי על אף קיום של תשתית תורשתית לתופעה, הנתון האנרגטי של הילד הוא מולד, הרי שניתן לנתב את האנרגיות האלו מגיל צעיר ולהשפיע עליהם על ידי הסביבה בה הילד גדל. הגישה התיאורטית שפתח פרופ' פוירשטיין, המדגישה את תפקידי התיווך שיש להורה העומד בין עולם הגירויים ובין הילד הוא משמעותי בתגובותיו של הילד בהמשך. פרופ' פנינה קליין פיתחה את הרעיון עם הדגש על הגיל הצעיר ביותר. היא טבעה את המונח "כוונה והדדיות" כלומר אין די בתיווך שבו האם אומרת לילד על איזה גירוי להסתכל ומה שמו, אלא על הילד להיות פנוי לקלוט את הגירוי הספציפי ולשתף פעולה בעת הלמידה הזו. כלומר כדי להפנים דבר חדש יש להיות פנוי לקליטה ולעיבוד פנימי . לדעתי, לשם כך יש ליצור את התנאים המתאימים. מצב של רוגע סביבתי, גירויים ברורים וחוקים החוזרים על עצמם בעקביות יאפשרו הפנמה והטמעה של התגובות הנכונות. (ד'- מעון, צהרון, פנימייה –אינם מאפשרים זאת).

במחקרי ניסיתי להבין לעומק את אופי המונח –קשב וכן את מרכיבי הליקוי השונים. התברר לי כי אכן המונח קשב מורכב ממספר פונקציות קשביות שונות הנכללות תחת שם הגג הכללי קשב למשל:

קשב סלקטיבי –זוהי תהליך הברירה להתמקד בגירוי הרלוונטי מתוך שלל הגירויים הקיימים.

התמדת הקשב -זהו הקשב המתמשך ומבטא את היכולת להתמיד בקשב לאורך זמן מסויים ללא הפסקה וקרוי גם טווח הקשב.

ריכוז- זוהי היכולת להתמקד בגירוי מסויים תוך כדי התעלמות מכוונת מגירויי הסביבה. ככל שהגירוי הוא מורכב יותר או אינו די מעניין ידרוש התהליך מאמץ מנטלי גבוה יותר ויגרום לניצול רב יותר של משאבי הקשב.

הכוונת הקשב- זוהי היכולת להפנות קשב למיקום מסויים בשדה החזות, לנתק אותו ולהעביר אותו למיקום חדש. תהליך שבו משתמשים בעת קריאה.

ניהול הקשב –היכולת לווסת היטב את משאבי הקשב לצורך ארגון ותכנון של המשימות החשובות שיש למלא בזמן מסויים. יכולת זו דורשת שליטה יעילה על אסטרטגיות הלמידה והניהול העצמי.

מיקוד או פיצול הקשב –היכולת להחליט אם למקד את הקשב במקום מסויים כאשר הפעולה דורשת זאת (כמו בעת לימוד) או לפצל את הקשב למצבים בו זמניים בפעולות מסוג אחר (כמו במצבים חברתיים).

בעת לקויי בקשב יש לברר איזה פונקציה היא הפגועה.

מעניין היה לראות כי גם פרופ' יהושע צאל מאוניברסיטת תל אביב הגיע לאחרונה למסקנות דומות בדבר קיום מרכיבי קשב שונים. למעשה מחקרים רבים בעולם נוטים לכיוון זה כיום.

העובדה כי הסיבתיות לתופעה היא מגוונת וכן הסינדרום הוא רחב וכולל מספר מרכיבים, הביאה אותי למסקנה שעל מנת להצליח בטיפול בהפרעת קשב עלי לחפש ראיה מערכתית ואינטגרטיבית הכוללת מספר רחב של תחומי טיפול המותאמים לבעיה.

השלב הראשון דורש לפיכך אבחון יעיל ומקיף של מצב הקשב –האבחון נערך במכוננו.

בשלב שני נערך הטיפול –הכוונה לטיפול תרופתי במידת הצורך שנערך מחוץ למכון.

הטיפול הפסיכולוגי האנטגרטיבי נערך אחת לשבוע לתקופה של מספר חדשים ונבנה בהתאם לצרכים של הילד ולרציונל התיאורטי הכללי.

על הילד לחתום על חוזה לאחר שהוא הבין את בעייתו ואת הדרך הטיפולית המוצעת לו.

אין מצב בו הילד מתחיל טיפול כאשר אינו מעוניין בכך.

ברקלי מסביר את הבעיה של ADHDבקושי בשליטה על המערכת המעכבת –על האינהיבציות ולכן הפעולות הן אימפולסיביות. מבחינה מוחית המאגר הזמני הוא קטן בנפח והמאגר הקבוע אינו די ממוין. תהליך העיבוד אינו יעיל. אין הפרעה בהבנה אלא בתכנון לעתיד ובהתחשבות בעתיד. לכן עלינו ליצור את המרווח שבין הגירוי לתגובה על מנת ליצור מערכת שקולה של קבלת החלטות שאינה אימפולסיבית.

סאם גולדשטיין מפרט את הפיצוי שיש לילדים אלו על החסך שלהם בקשב. לדבריו, באופן לא מודע הם מעלים את הפעילות המוחית על ידי 4 גורמים:

1. עניין- מתפקדים היטב כאשר מעניין אותם.

2. רגש –רגישים אך מתקשים להיות רגישים לאחרים. הופכים רגשות לפעולה מתקשים להגיב לתחושה. מצליחים להגיב לרגש דרך סיפור וכך להבין את משמעות הרגש.

3. תנועה- הם משתמשים בתנועה כדי להעלות את התפקוד המוחי (כאשר אדם עייף הוא יותר תנועתי.

4. כעס- מעלה את הפעילות המוחית, לכן בקלות הם יכולים להגיע להתקפי זעם.

הטיפול במכון מתייחס לנקודות אלו בדרכים הבאות:

אסטרטגיות למידה-המטרה: תכנון וארגון הלמידה, קבלת החלטות וניתוב הזמן והמטלות הלימודיות בבית ובבית הספר. עקב יכולת מוגבלת לרכז קשב עליו ללמוד ליעל את תהליכי הלמידה. את טווח הלמידה שיש לו עליו לנצל היטב על מנת למצות את המשימה. הוא לומד לסכם חומר, להתארגן לקראת לימוד למבחן, לנבא את השאלות, לנסח משפטי מפתח רלוונטיים הדורשים התייחסות. אנו מנסים לסייע לו בשלב הראשון להפיק מספר הצלחות במבחנים על מנת להמחיש לו את היכולת שלו, שלא היתה ניכרת בעבר, וליצור תחושת מסוגלות בה יוכל להשתמש בעתיד. הוא לומד לחפש ולגלות עניין בכל נושא הנלמד על מנת להקל על תהליך הלמידה בכיתה. יצירת כלי למידה חלופיים מוצעים גם לבית הספר כדי לטפח רעיון זה.

ספורט טיפולי- המטרה: ניתוב האנרגיות בהתאם לחוקי המאמנת. יצירת הרגלים והפנמתם. העלאת הפעילות המוחית באמצעות תנועה. בקרה עצמית של השקעת אנרגיה מבוקרת ומווסתת. חדר הפעילות מאובזר כחדר כושר בו על המתאמן לעבור סדרה של פעילויות במתוכננות מראש, תוך כדי השקעת מאמץ העולה בהדרגה. הילד חש את ההתקדמות שלו ואת תחושת השליטה העצמית אותה אנו מעוניינים לחזק. לאחר הפעילות הוא מונחה בהרפיה שלאחר המאמץ, הבנת ההשפעה של מאמץ- הרפיה לסירוגין. הסבר שמלווה את התרגול מנסה להכליל את הרעיון בכל פעילות שהיא, כולל פעילות שכלית או חברתית הדורשת מאמץ אינטנסיבי והרפיה. זאת, לשם היכולת להשקעה במאמץ הבא. (ההרפיה נערכת בג'קוזי שנועד להמחיש את תחושת ההרפיה השרירית).

טיפול פסיכולוגי–נערך בשיחות, בכלים של יצירה ואומנות ובתהליך חדשני של COACHING ADD - בפגישהמתקיימות שיחות בהם הילד לומד לזהות את קשיו, להבין את מקור הקושי ולהגיב באופן שקול ומבוקר יותר. הוא לומד להפנים חוקים מצליח בהדרגה לקבל על עצמו מחוייבות וסמכות של אחרים. בהדרגה עולה תחושת המסוגלות העצמית והדמוי והמשוב החברתי מחזק את השינוי. אנו משתדלים להיות בקשר עם בית הספר והבית כדי להעצים את המשוב החיובי. בתחום הרגשי הוא בהדרגה מפתח אמון בטיפול ומצליח לבטא את מצוקותיו כדי לבנות דרכים לחיזוק העצמי שלו. בהדרגה נלמדת אמפטיה כלפי עצמו ואחרים שבסביבתו.

טיפול בדרמה והפקת סרטים- בעיית הקשב מעלה את הצורך לפעילות דרמטית מתמדת. פעילות זו יוצרת גרייה מוחית פעילה. כדי לעורר עניין ואתגר אנו משתמשים בכלי חוותי זה הכולל בתוכו הזדמנות למשוב מצולם וניתוח שלהתנהגותו לאחר הארוע. לילד ניתנת הזדמנות לערוך סרט על חייו. הוא מצלם ומצטלם, מביא תמונות מן העבר ויוצר לעצמו סרט על העבר ועל ציפיותיו לעתיד. כלומר הוא נעשה שותף אקטיבי לבניית חייו מחדש. כך הוא יכול להכניס שינויים במהלך הארוע ולתקן את הדברים במקביל להתפתחות

ההבנה שיש לו על עצמו. באמצעות תוכנת עריכה הוא מכוון לבנות את הסרט המלא אותו יקבל בסיום התוכנית הטיפולית.

טיפול לאימון ושיפור קשב–תרגילי אימון לשיפור הקשב מסדרת משימות נייר ועיפרון או באמצעות מחשב. לדוגמא: CPT, קידוד, זיכרון לטווח קצר, משימות התמדה, משימות לאהי וכד'. בחדר האור קולי ממוקמת כורסת הקשב עליה הילד שוכב באופן נינוח. הוא לומד להרפות שרירים וכן שומע קלטות הנחיה להגדלת טווח הקשב. במידה שאין לו הרגלי קריאה רצופה או קריאתו אינה די שוטפת הוא מקבל ספר בליווי קלטת אשר הוכנה למענו במכון בהתאם לנושא האהוב עליו ובקצב בקריאה המותאם לרמתו. המטרה לבנות הרגלי קריאה עצמית אשר לדעתנו תורמת רבות לשיפור היכולת למקד קשב בפעולה עיונית מורכבת.

ד"ר ארזי שולמית

פסיכולוגית שיקומית וחינוכית מ.ר. 535
 

דירוג דף:
0 הצבעות [ממוצע: 0]
הדפס עמוד שלח לחבר
הוספת תגובה / חוות דעת
* שם:
* נושא / כותרת:
תגובתך:
קוד אבטחה:
בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר
תגובות / חוות דעת
שם: Joohny
תאריך: 17/04/2014 04:33

תגובה / חוות דעת:
There's a terrific amount of knledwoge in this article! http://emxubvv.com [url=http://eauzhv.com]eauzhv[/url] [link=http://fsgtilsr.com]fsgtilsr[/link]
שם: Katy
תאריך: 16/04/2014 11:45

תגובה / חוות דעת:
Weeeee, what a quick and easy soonlitu.
שם: Nandhini
תאריך: 15/04/2014 19:25

תגובה / חוות דעת:
Last one to utzliie this is a rotten egg! http://haksxqszwy.com [url=http://shzuefe.com]shzuefe[/url] [link=http://iafjdulkm.com]iafjdulkm[/link]
שם: Midhlaj
תאריך: 15/04/2014 07:05

תגובה / חוות דעת:
This is the ideal answer. Evyorene should read this
שם: Ester
תאריך: 14/04/2014 20:02

תגובה / חוות דעת:
Wow, that's a really clever way of thkniing about it!
1
התקשרו עכשיו

03-9339293
מכון שיר - מכון קשב וריכוז

שם מלא:
אימייל:
טלפון:
תיאור הפנייה:
קוד אבטחה:
חדשות מכון שיר
הסדר עם קופת חולים כללית-מושלם
קופת החולים הכללית ביטוח מושלם הכירה במכון שיר ומאפשרת הנחה משמעותית לטיפול פסיכולוגי, טיפול בהבעה ויצירה וכן לטיפול בקשב
ספורט טיפולי
טיפול באמצעות ספורט נערך על ידי מטפלת מנתחת התנהגותית שסיימה התמחות במכללת וינגייט. הטיפול כולל הקניית משמעת פנימית וחוזק פנימי השואב ממקורות גופניים. וויסות המאמץ וההרפייה בגוף עם השלכה לכל תחומי העשייה בחיים. קבלת חוקים וסמכות המבוגרים ובניית הרגלי עבודה תקינים.
סדנאות פלייבק לילדים
תיאטרון פלייבק הופך סיפורים אמיתיים ואישיים להצגה. הטכניקה מבוססת על עקרונות הפסיכודרמה.
כישורים חברתיים וחרדה חברתית
לשיפור כישורים חברתיים אנו מקיימים קבוצות קטנות באמצעותן נוכל לשפר את התקשורת החברתית ולהעלות את הביטחון העצמי.
ביופידבק
טיפול חדשני במכון !טיפולי בביופידבק באמצעות מחשב והדרכה צמודה. מתאים לטיפול בחרדות, באי שקט ואיזון הרגיעה של גוף-נפש  
סדנא טיפולית בדרמה
סדנא טיפולית בדרמה לילדים בגילאים7-14 תיפתח לאחר חופשת הקיץ - ההרשמה החלה.  
סדנא טיפולית לתיפוף
לילדים אנרגטיים -סדנא טיפולית לתיפוף הצליחה מאוד ותיפתח לאחר חופשת הקיץ - ההרשמה לנרשמים חדשים החלה.
שימוש מופרז בריטלין
הריטלין אמנם משפר את רמת הריכוז אך קיימות תופעות לואי משמעותיות. במכון שירניתן לשפר את הקשב בדרכים נוספות בהצלחה רבה! אנו נקנה לך ארגז כלים ואסטרטגיות חדשות.
הרשמה לטיפול מתחדשת
אנו נערכים לקבלת מטופלים חדשים לתוכנית המשולבת לטיפול בקשב.
טיפול בקשב
אנו מקבלים פניות חדשות לטיפול בקשב לתוכנית המתחילה לאחר חופשת הקיץ. מומלץ להרשם מבעוד מועד.
 

כל הזכויות שמורות © מוזה קידום עסקים פרסום ושיווק באינטרנט

פותח ע"י: וויז גרופ - בניית אתרים