אתה נמצא ב: דף הבית > > שאלות ותשובות
Share
שאלות ותשובות
11/10/2011 16:04

הכה את המומחה! האם הקשב ניתן לשליטה עצמית?

ד"ר שולה ארזי (פסיכולוגית ילדים) עונה לשאלות ההורים

שאלה: האם בעיה בקשב או בריכוז היא בעיה קבועה או שהיא חולפת כאשר הילד גדל?

תשובה: בעיית הקשב ADHD היא בדרך כלל תורשתית או מתחילה בילדות המוקדמת. במקרים רבים היא חולפת במהלך גיל ההתבגרות, אך ב- 30% מן המקרים היא נשארת גם בבגרות. מאחר שהיא מופיעה בדרך כלל בתקופה בה על הילד להיות במסגרת לימודית, היא פוגעת ביכולת שלו להגיע להישגים גבוהים, אף אם הוא בעל רמת יכולת גבוהה. לכן מומלץ לטפל בבעיה במהלך שנות לימודיו בבית הספר, ולא לחכות שאולי היא תעבור מעצמה.
 

שאלה: איך אני כהורה יכול לדעת האם לבני בעיה בקשב? אולי הוא עצל? אולי הוא מפריע בכיתה מסיבות אחרות? אולי המורה אינה מבינה אותו?

תשובה: במידה שילדך מתקשה לשבת לאורך זמן ליד שולחן האוכל בארוחה משפחתית או בשיעור או בכל משימה דומה הדורשת תשומת לב ממושכת ואינה בהכרח מעניינת, במקרים בהם הוא נוטה לכעוס בקלות, מגיב בהתפרצויות זעם ובאימפולסיביות, קרוב לוודאי שיש לו בעיה בקשב. אחד הסימנים הבולטים הנוספים הוא קושי בהתארגנות. במידה שהוא מפוזר, אינו עומד בזמנים, אינו מצליח לארגן היטב את משימותיו, מתקשה להקפיד על הכנת שעורי הבית וארגון התיק, ככל הנראה יש לו קושי בהתארגנות.

כדי לקבוע האם הילד אכן זקוק לטיפול מומלץ בשלב ראשון לאבחן את מצב הקשב שלו במבחנים פסיכולוגיים שונים ובמבחן ממוחשב TOVA, הנערכים במקומות שונים וגם במכוננו, המתמחה כיום בתחום זה.


שאלה: מה היא לדעתך הדרך המומלצת ביותר לטפל בבעית הקשב?

תשובה: הדרך המקובלת כיום בארץ ובעולם היא טיפול תרופתי בריטאלין, אדוראל, או בתרופה החדשה קונסרטה שעדיין אינה בסל הבריאות. במקביל לטיפול זה ובמקרים רבים במקום הטיפול התרופתי ניתן לתת לילד כלים לטיפול עצמי של שליטה במנגנון הקשב, עד שהילד לומד לווסת בעצמו את מצב הקשב שלו.
 

שאלה: מניסיונך האם הקשב אכן ניתן לשליטה עצמית על ידי הילד? ואיך ניתן לעשות זאת?

תשובה: יש כיום בעולם ניסיונות רבים לטפל בשיפור השליטה העצמית בקשב. אנחנו פיתחנו במכון שיר בנחלים שיטה אינטגרטיבית, הכוללת בתוכה מספר שיטות, שנמצאו כיעילות בעולם והוכחו כמשפרות באופן משמעותי את היכולת של הילד לשלוט על תגובותיו, ביניהן הקשב.
 

שאלה: האם תוכלי לפרט מעט מהו טיפול אינטגרטיבי בהפרעת קשב?

תשובה: הייחודיות שבגישה האינטגרטיבית היא שילוב של מוקדי טיפול שונים, הניתנים ברצף על ידי מספר אנשי מקצוע בזה אחר זה. המטרה העיקרית - לעורר מצב של שליטה עצמית על הקשב, לשפר תחומי למידה בעייתיים ולהביא להצלחה לימודית. על מנת להפיק הצלחה מקסימלית, נערך שילוב בין טיפול פסיכולוגי ורפואי לבין תגבור לימודי ויצירתי. לנו חשוב מאוד שהילד יבין שיש לו קושי ויגלה מוטיבציה לשנוי. לשם כך נסביר לו את הבעיה ונציע לו את הדרך לפתרון. רק במידה שיגלה נכונות נזמין אותו לטיפול.

הטיפול כולל:

>> שיחות אישיות עם פסיכולוגית- לשיפור הדמוי העצמי וחיזוק הכוחות הפנימיים.

>> תרפיה באומנות ויצירה - כלי מצוין לביטוי הנטיות היצירתיות שיש לילדים אלו.

>> הקניית אסטרטגיות למידה - ייעול דרכי הלמידה ובקרה עצמית על הקשב.

>> ספורט טיפולי - לשליטה עצמית בתנועתיות הגוף וויסות המאמץ המושקע.

> > צילום ועריכה עצמית של סרט ווידאו- לקבלת משוב ויזואלי על עצמו, עם אפשרויות לתקן ולשנות תוך כדי מהלך הצפייה על עצמו כעורך וכצופה בסרט.

>>  מאמנות להפרעת קשב - ADD COACHING - שיטת טיפול חדשנית שמקורה בארה"ב, בה ניתן לאמן את הילד בעל הפרעת הקשב להגיע לשיפור של תפקודי היום יום בדרך של הנחייה אישית צמודה ומכוונת. הוא לומד לנהל את חייו בעצמו, לתכנן ולארגן את משימותיו ולקחת אחריות על התוצאות.

הדפס עמוד שלח לחבר